From Black Friday to Green Friday | alles wat je moet weten

“With every product you buy, you cast a vote for the kind of world you want.” Dit is iets om in je achterhoofd te houden tijdens de grote sales-waanzin die wij Black Friday noemen. Morgen, op 29 november, is het weer zo ver: de verleiding is groot, en helaas is de impact op het klimaat dat ook.

Wist jij dat ieder jaar op Black Friday de CO2-uitstoot een toppunt bereikt door de bizarre hoeveelheid aan online bestellingen? Maar dat is niet het enige: om ons klanten die enorme kortingen te kunnen geven, is er altijd iets of iemand anders die de échte prijs moet betalen, of dit nou de werknemers zijn die de kleding maken tegen onmenselijk lage lonen, dieren die lijden tijdens én nog lang na het maakproces, of de aarde en het milieu in haar totaliteit. Als je meer wilt weten over de impact van fast fashion, lees dan vooral mijn eerdere blog waarin ik de pijnpunten van de fast fashion-industrie op een rijtje heb gezet. Het fast fashion-concept is in meerdere stadia en op meerdere fronten schadelijk en vervuilend:

  • De productie van items (slavernij, uitbuiting, dierenmishandeling, watervervuiling en waterverspilling, CO2-uitstoot)
  • Het verpakken van de items (meestal in plastic) en de extra verpakking gebruikt bij het verzenden en bezorgen van de items die je online koopt
  • De bezorging van het item zelf: naar schatting verliet op Black Friday in 2017 elke 93 seconden een bezorgtruck het warenhuis van Amazon
  • Het weggooien en het gebrek aan recycling van fast fashion items (denk bijvoorbeeld aan de hoeveelheid microplastics die in het water terechtkomt, of de CO2 die vrijkomt bij het vernietigen van weggegooide kleding)

Black Friday en fast fashion gaan hand in hand: op deze (voor het klimaat) zwarte dag is afgeprijsde kleding één van de producten die het meest gekocht én online besteld wordt. Met bovenstaande feiten in gedachten is het onmiskenbaar verstandig om de volgende keer nog eens diep adem te halen voordat je op de bestelknop klikt of tussen de drukte door naar de kassa van de Zara rent: welke merken en waarden wil jij supporten tijdens Black Friday? De merken die zich schuldig maken aan bovenstaande praktijken, of merken die juist iets teruggeven aan de wereld?

Als je in verleiding wordt gebracht door alle kortingen en uitverkopen (ik weet dat ik dit ongetwijfeld ook zal ervaren) bedenk dan dat als je iets wilt kopen, het altijd een beter idee is dit te doen bij een merk of winkel die haar kleding op een eerlijke en niet-vervuilende of duurzame manier produceert. Er zijn enorm veel ethisch verantwoorde merken die kortingen geven met Black Friday waar jij zeker weten héél blij van wordt! Maar, nog beter: er zijn er ook een heleboel die expres géén korting geven, maar speciaal op deze dag juist iets teruggeven. Hieronder vind je een overzichtje van een aantal merken die bijzondere en mooie acties hebben op Black Friday om juist een ‘groene’ in plaats van een ‘zwarte’ impact te maken:

  • Dille en Kamille geeft geen kortingen maar sponsort de aanleg van nieuwe bossen in Nederland, België en Costa Rica;
  • Johnny Urban geeft 15% korting weg én maakt voor elke aankoop een donatie door een nieuwe boom te planten;
  • ArmedAngels heeft geen korting, maar doneert voor elke aankoop 10 euro aan het goede doel Fridays For Future;
  • Everlane doneert voor elke aankoop 10 euro aan Oceana om te helpen het gebruik van single-use plastics te verminderen.

Als laatste is het belangrijk om je te realiseren dat een goede aanbieding eigenlijk niet bestaat wanneer je iets koopt wat je niet nodig hebt. Mocht je toch op het punt staan iets te kopen, dan kan het helpen om een stapje terug te doen, ook al is het maar héél even, en jezelf de volgende vragen te stellen: 1) welke merken en waarden wil ik steunen met het geld dat ik uitgeef? 2) Zou ik dit product nog steeds kopen als het niet in de aanbieding was? 3) Heb ik echt product écht nodig, en zo ja, kan ik het ook bij een eerlijk + duurzaam merk kopen? 4) Kan ik ook naar een fysieke winkel gaan, in plaats van dit product online te bestellen?

Ik hoop dat je het leuk vond om deze blog te lezen, en dat ik je hiermee heb mogen inspireren om Black Friday deze keer op een andere manier te benaderen! Deze dag, in combinatie met de aankopen die we doen, heeft een grotere impact dan we zelf vaak denken, en ik denk dat het belangrijk is om hier openlijk over te praten. Door ons bewust te worden van deze impact én op zoek te gaan positieve, eerlijke en duurzame alternatieven, kunnen we van Black Friday hopelijk een beetje een ‘Green Friday’ maken. Hoe denk jij over deze dag? En heb jij zelf nog tips om op een bewuste manier met Black Friday om te gaan?

Liefs, Mijnke

| Bron: Bustle, National Geographic |

Posts created 11

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven